Historia

Då flottningen tog slut 1967 så gick det att börja åka båt någorlunda. Det fanns de som hade åkt tidigare som till exempel Ivar Hedman med flera men då fick man köra mellan stockarna och över länsen.

Sen så gick det några år och länsen var fortfarande kvar, men den plockades bort undan för undan och rensades upp. Därefter har båtåkandet ökat då många upptäckte vilka fina möjligheter det fanns.

Kommunen kom överens om att bygga en badbrygga i slutet av 60-talet och samtidigt som man gjorde badbryggor även båtbryggor som lades nedanför kyrkstallarna.

Johan Nygård pratade om att vi skulle ha startat en båtklubb, Dock ville ingen ha en båt där när det inte fanns någon grind och det på grund av att människorna var oroliga att bli bestulna av folk som till exempel gick ut på bryggan för att fiska.

Det tog ett tag och vi som hade båtar ändrade oss lite fram och tillbaka.
Till slut vid 1973 på vårkanten så träffades vi en gång vid gamla polishuset (Ivar Hedman, Häggeborg, Leif Rosin, Roland Persson med flera) och då bildade vi en provisorisk klubb. Vi gick ihop och skrev ner lite på papper så att vi bland annat kunde få en grind gjord, då var det mycket båtar i farten.

Ivar Hedman byggde en grind, tror det var 1973/1974 och den är kvar än idag.
Vi hade bryggan där nere i ett år vid ”båtsällskapet” och året därpå så satte vi lite extra fart så vi frågade Björs om vi kunde tänkas arrendera täkterna, med tanke på det bara var betesmark så skulle väl de gå bra tyckte han.

Vi hade börjat titta på område. Att det skulle vara en bättre och finare plats där uppe vid kyrkbybadet, för att det fanns ju utrymme och bord med mera där.
När det hade skett så började klubben att bli starkare så hade vi en övergångsgrej i ett år tills vi flyttade ner till Långön och sedan ökade det på lite undan för undan. Vi byggde ut bryggan så att det skulle finnas plats för fler båtar och Johan Nygård stöttade oss väldigt för han var mycket intresserad.

Vi köpte sågat virke själva som Johan tryckt för en billig penning, och vi grejade på som sjutton då, och det var Johan som kom på idén att vi skulle vara på Långön.

Så småningom så började vi vara på ön väldigt mycket, vi upptäckte ju att det var en jättefin plats att vara på, så att vi började på att röja upp lite. Mellan öarna så gick det ju att åka båt och där kunde vi ju gå iland.

Efter ett tag så började vi att spika ihop en brygga och lade den vid Långön, sedan så rullade det på i en allt snabbare takt. Kom mer båtar och människor började bli intresserade.

Det som var lite roligt var att vi fick plocka upp alltihop på hösten och sedan så lade vi dit allt på våren igen, ojojoj vilket jobb det var.

Vi hade mycket roligt för att alla var vi ju unga då så att alla skulle ju jobba. Så hade vi dans på Långön för att under den tiden så fanns ju inte Torön därmed inte heller någon aktivitet. Vi lånade elverk och spikade ihop bord så att vi kunde sitta där.

Med hjälp av en båt från Båtsällskapet (som Erik Strömstedt har byggt) så körde vi dit saker från Ersk-Nils viken till Långön.
Det har ju hållit på undan för undan att ibland så har vi hållit på och ibland så har det stått helt stilla.

Den här raststugan som finns på Långön, det var något som gjordes på slutet på flottningen när dom höll på att hugga ved (vedupplaget fanns på Långön). Så vi tog och snickrade ihop stugan, lade dit en matta och lite annat. Sedan fixade vi några vindskydd som finns utplacerade på ön än idag.

När Torön kom så blev det ännu roligare att ha båt, för att då så hade man någonstans att åka och köpa mat, dryck och lyssna på musik m.m.
Under tiden som gått så har båtarna blivit bredare undan för undan så att vi har fått byggt bredare båtplatser och just nu så har vi 47 stycken båtplatser.

Vi är idag runt 260 medlemmar som är aktiva.
INFORMATION: Sven Markusson

Comments are closed.